Sposób na lekturę, czyli LEKTURA W PUDEŁKU


Co zrobić, by uczniowie zaczęli czytać lekturę? Sposobów jest wiele. Jednym z nich może być projekt LEKTURA W PUDEŁKU. Na czym polega?
Na pewno na przeczytaniu tekstu, ponieważ samo streszczenie nie sprawi, że uczeń będzie wiedział, co powinno się znaleźć w owym tajemniczym pudełku.
Warto pamiętać, by uczniowie mieli jasno sprecyzowane ustalenia związane z projektem:

  • po pierwsze - ustalamy termin rozpoczęcia pracy z lekturą, ponieważ uczniowie powinni mieć określony dokładnie czas na realizację projektu;
  • po drugie - omawiamy cel działania, wskazujemy potrzebę przeczytania tekstu i rozmawiamy z uczniami o tym, co powinno pojawić się w pudełku, z jakich materiałów mogą korzystać;
  • po trzecie - przekazujemy instrukcję. Wykorzystałam gotowy materiał ze pochodzący z bloga JUTRO POLSKI - karta do pobrania znajduje się na blogu pomysłodawczyni. Poprosiłam, by w pudełku pojawiło się min. 10 przedmiotów wykonanych z różnych materiałów, które kojarzą się z lekturą - nie zawsze mogą to być skojarzenia dosłowne. Streszczenie i list do wybranego bohatera, które powinny się także znaleźć w pudełku, posłużą nam do kolejnych działań z tekstem lektury.
Nadszedł czas na prezentację skarbów, które zostały zgromadzone podczas czytania. W wielu przypadkach rzeczy powielały się - co jest naturalne. Jednak okazało się, że liczyć mogliśmy na wiele zaskoczeń, nieoczekiwanych skojarzeń.

Łatwo się domyślić, patrząc na zdjęcia, że lekturą zamkniętą przez uczniów w pudełku była książka H. Sienkiewicza "W pustyni i w puszczy". Prezentacja poszczególnych przedmiotów odbywała się na środku sali. Należało zadbać o wypowiedź, rozbudować ją, unikać powtórzeń. Jako osoba moderująca zadawałam pytania, dopytywałam o szczegóły, powiązania - tym samym z łatwością sprawdziłam, kto przeczytał lekturę.
I wiecie, co? Okazało się, że tylko jeden uczeń z obu klas piątych nie przeczytał książki, zatem uważam, że projekt okazał się sukcesem.
Czy go powtórzę - na pewno nie w krótkim odstępie czasu. Dbam, by każda z lektur omówiona była za pomocą innych metod, środków. Nie chcę, by ta forma znudziła się uczniom.
LEKTURA W PUDEŁKU pojawiła się na moich lekcjach pierwszy raz - na pewno nie ostatni.
Poniżej zamieściłam kilka zdjęć pudełek uczniów klas 5A i 5E. Zobaczcie, jakie skarby zostały zgromadzone przez piątoklasistów...










Komentarze